P445a - 1950
P445m - 1952
P445m - 1959
P210a - 1960
P210c - 1966
P210p - 1969
Klik voor vergroting 102.
Klik voor vergroting 101.
Terug
Startpagina
Feiten & Cijfers
Stichting
Yestercar
Even een aardige: tijdens onze eerste Zwedenreis mei 1976 troffen we op de sloop een P445 aan, overduidelijk ook een Grip. In een behoorlijk slechte staat, dat wel, naar schatting uit 1953.

(Volvo zelf leverde de eerste P445 uit eigen fabriek af midden 1953. Echter was de voorraad geproduceerde chassis ten behoeve van carrosserie-bedrijven zo groot dat in 1953 en later zowel P445's van Volvo zelf als van externe bedrijven werden verkocht.)

Zouden we vandaag de dag nog zo'n exemplaar tegenkomen dan gaat ie mee voor een nieuw leven in Nederland....
Vanuit de markt was er vraag naar een ruimere auto dan de Volvo PV444 en het antwoord kwam in 1953 met de komst van de PV445, de Duett genoemd. De naam Duett kwam voort uit Volvo's gedachte om een auto te maken voor (kleine) ondernemers, die zowel als beroeps- en als vrijetijdsauto te gebruiken was. (Het idee erachter was twee auto's in één, een Duett!) Feitelijk komt daar ook, in de auto-industrie althans, het woord Combi (combinatie auto) vandaan. Het was in principe een tweezitsauto met alleen voorstoelen en een grote laadruimte. Dankzij een eenvoudig te monteren achterbank ontstond er een tweede zitrij waarop, met een beetje goede wil, drie personen konden plaatsnemen.

De Duett kan men zien als Volvo's eerste stationwagen, en is het meest populair geworden onder de kleine ondernemers. Ook de Zweedse posterijen en telefoonmaatschappijen gebruikten de auto massaal. De veelzijdige auto werd ontwikkeld door Ir. Erik Skogh van Volvo's eigen ontwerpafdeling met gebruikmaking van de vormgeving en techniek van de Volvo PV444. Dat maakte de auto betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te onderhouden wat voor een bedrijfswagen een pré is. Een belangrijk verschil tussen de twee modellen was dat voor de Duett een apart chassis ontwikkeld werd, terwijl de PV444 een zelfdragende carrosserie had. Het separate chassis van de Duett heeft als voordeel dat de auto erg sterk geconstrueerd is en een hoger laadvermogen heeft. Vanwege het aparte chassis is het ook mogelijk om een deel van de carrosserie te verwijderen zonder de sterkte van de auto aan te tasten zodat er veel omgebouwd werden tot Pick-Up (auto met open laadbak). Het separate chassis werd ook gebruikt om de zelfdragende carrosserie van een PV444 of 544 te versterken waardoor het mogelijk werd deze om te bouwen tot een cabriolet, omdat anders bij het verwijderen van het dak de sterkte van de monocoque wordt aangetast.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Na de succesvolle start van de PV444 in 1947 ontstond er vraag naar een kleine vracht-, bestelwagen met dezelfde afmetingen als de personenauto. Aangezien deze een zelfdragende carrosserie had gekregen ontwikkelden de techneuten een apart chassis met dezelfde asafstand en spoorbreedte. Dit chassis, voorzien van een B4B-motor en de verdere technische uitrusting van de PV444, werd met enkel de neus en paravan verkocht aan carrosserie-bouwers.
Al dan niet volgens specificaties van de klant werden deze auto's gebouwd. Enkele bekende grotere carrosseriebouwers zijn: Valbo in Gövle, Grantorpets Fabrik in Västervik (de zogenaamde Grip-carrosserie), Ringborg in Norrköping.
Enkele kleinere zijn:
Kabo in Umea, Sala in Atvidaberg, Floby in de gelijknamige plaats.
Deze bedrijven bouwden voornamelijk bestelwagens, maar ook kleine vrachtwagentjes met open laadbak, (zoals de Stichting Yestercar er ook een bezit) en zelfs cabriolets.