Startpagina
Terug
VW1300 - 1971
VW Karmann Ghia Coupé - 1973
VW 1303S Cabrio - 1977
VW Karmann Ghia Cabrio - 1974
Stichting
Yestercar
Als men de leeftijd van de Volkswagen zou bepalen aan de hand van de dag van zijn ontstaan en niet naar de uiteindelijke datum van aflevering, dan de Volkswagen een product uit de jaren twintig. Toen dacht Porsche al een auto voor de gewone man.
In 1934 besloot de toenmalige Duitse regering van Adolf Hitler dat de ‘volks-wagen’ er moest komen: een eenvoudige auto die voor gewone mensen betaalbaar moest zijn. Het werd de Kever, een bijnaam die ontstond vanwege zijn ronde vorm.
In 1937 werd Volkswagen een merknaam, in 1938 ging de fabriek open en werd de door Ferdinand Porsche ontworpen Kever in productie genomen..

In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit en daarom stopte de fabriek tot na de oorlog met het maken van Volkswagens.

In 1947 gingen de eerste 56 Volkswagen de grens over naar Nederland.
Op 19 januari 1978 rolt de laatste Europese Kever van de productieband en gaat de productie verder in Mexico.

Op 23 juni 1992 verlaat het 21.000.000ste en laatste exemplaar de fabriek.

Naast de gewone Kever is de Kever Cabriolet zeer populair geworden. Het bedrijf Hebmüller begint met de productie in 1948. Na een brand wordt de productie in 1949 overgenomen door de koetsenfabriek Karmann en zal tot ruim 1980 300.000 orginele Cabriolets bouwen.

In 1955 wordt de Volkswagen Karman Ghia Coupé geïntroduceerd in 1957 volgt de Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet; beide modellen zijn volledig gebaseerd op het onderstel van de Kever, productie van deze modellen wordt gestopt in 1974.
In totaal zijn er 362.601 Coupés en 80.877 Cabriolets gebouwd.