Kenteken ED-70-12
Kenteken

Model
Serie
Bouwjaar
Aankoop
Chassisnummer
Kleur
PV544
a
1960
1975
283295
Beige #48
Onze PV544a van 1960, van Total loss naar Concours-staat.

De PV544 is een gemoderniseerde versie van de Volvo PV444 en is, qua techniek, eigenlijk een andere auto. Beide auto's komen qua uiterlijk en carrosserie duidelijk uit dezelfde Volvo PV-serie. De verschillen tussen de 544 en de 444 bestaan hoofdzakelijk uit:Modernere techniek, een moderner interieur (gebaseerd op de Amazon), beduidend groter glasoppervlak, grotere achterlichten en een moderne grille.In 1961 werd de B16-motor ingeruild voor de B18-versie en werd de elektrische installatie 12 Volt.

Aanschaf in 1975

In 1975 stond in een weiland naast het V.O.D. (het Volvo Onderdelen Depôt) in Eerbeek een PV544a uit 1960, total loss, met flinke schade op de rechter achterzijde en verder rijp voor restauratie of sloop. Gé kocht deze auto voor wel ƒ 200,= met de bedoeling dat zijn vrouw hierin zou kunnen gaan rijden. Na de restauratie in 1976 echter werd besloten de Katterug niet als dagelijkse auto te gebruiken: daar was ze te mooi voor...

Voor de restauratie leverde het V.O.D. hem voor duizenden guldens nieuwe onderdelen: schermen rondom, alle denkbare rubbers, alle bumper-(onder-)delen, grill-rand, stofranden rond de portieren, enzovoort. Het overige chroom is opnieuw verchroomd. Harry Veldhuis heeft deze auto uitgedeukt en er nieuwe achterschermranden in gelast, de auto strak gemaakt en in zijn nieuwe werkplaats in Beekbergen gespoten. Zelf heeft Gé nieuwe bekleding gemaakt, ook een nieuw hemeltje. De onderzijde van de auto heeft hij in een lichtgrijze coating gespoten, evenals de kofferruimte. Zowel voor- als achteras zijn compleet gedemonteerd, en opgeknapt in de originele kleuren (inclusief de vloeistofleidingen). Een plaatje van een auto werd het.
Op de Algemene Ledenvergadering van de V44-vereniging in Doetinchem in 1977 was iedereen het erover eens dat deze auto de mooiste PV544 van dat moment was. (Alleen het bestuur bedacht zich, dat stafleden -en dus ik ook- niet konden meedingen.) Evert Eijsveld, die de beker in ontvangst mocht nemen, heeft deze dan ook aan ons gegeven.
In 1986 is het blok gedeeltelijk gedemonteerd, omdat de krukaslagers gingen tikken. De krukas is gepolijst en nieuwe lagers gemonteerd.

Tot en met 1989 heeft de auto gereden, zowel privé als voor huwelijken. In januari 1990 raasde er een ongekende storm over ons land en deze deed een muur van onze opslagschuur naar binnen komen boven op de PV544a: dak beschadigd, evenals drie van de vier schermen, motorkap en kofferdeksel.
De auto verdween in onze opslag om er in 2005 weer uit te komen.

Tweede restauratie vanaf 2005

In 2005 dus zijn we begonnen met strippen van de auto, alles eruit, alles eraf. Eerst het dak uitgedeukt en daarna de schermen. Toch maar voor een andere strakke motorkap gekozen. Bodem laten stralen en opnieuw voorbewerkt en geschilderd in de originele kleur. Bekleding gereinigd en nieuwe matten gekocht, bumpers behandeld en de motor opnieuw in de motorverf.

Na het spuiten kwam het mooiste: de afbouw.

En nu staat ze al weer jaren in Concours-staat te glimmen in onze Catacombe.
Aanschaf
Restauratie 1
FOTO-ALBUMS
Restauratie 2