Kenteken 06-NA-45
Kenteken EAW-666
Kenteken

Model
Serie
Bouwjaar
Aankoop
Chassisnummer
Kleur
P210
a
1960
1976
50318
Rood+Lichtgrijs #43
Deze Duett hebben wij in ons bezit sinds mei 1976. Samen met een honderdtal leden van de Volvo V44-vereniging gingen Gé en Jos toen naar Zweden. Hoewel onderdelen -nieuw en sloop- toen een belangrijk doel was, wilde Gé persé proberen met een Duett thuis te komen.
Op de vrije zondag op die reis (op 25 april 1976 om precies te zijn) zijn Gé en Jos het Zweedse achterland ingetrokken om te zien of er ergens een P445 of P210 te koop stond. In de loop van de middag werden zij, rijdend in een P210 uit 1965 overigens, voorbij gereden door een rode P210 met wit dak: achtervolgen die handel.
Toen de jongens bij een schuur stopten bleek dat zij alleen Zweeds spraken en laat dat nou net die ene taal zijn die wij niet beheersten... Met handen en voeten konden we de boodschap overbrengen: is deze auto te koop? Ja dus!
In het stof op het dak werden getallen geschreven en uiteindelijk werd zo de prijs afgemaakt en een van de vriendinnen van de boys heeft een koopcontractje opgesteld.

Een welwillend lid, meegereden met een ander en dus zonder eigen auto, was bereid de auto naar de boot in Götenborg en van de boot in Amsterdam te rijden.

Op zich geen problemen, totdat de P210 voor het gebouw van de Telegraaf in Amsterdam op andere stond te wachten. Een ander lid van de vereniging, wijlen Martin Bingen, had in Zweden een PV444 gekocht met zonneklep. Hij werd, komend van boord, aangehouden en mocht zijn auto niet meenemen zonder invoerdocumenten, waarop hij naar de wachtende P210 wees, die dus vervolgens, helaas, werd teruggehaald. Dat betekende dus later terugkomen voor het verzamelen van een schier ontelbaar aantal stempels.


De eerste restauratie was medio 1976 en de P210 werd weer in de originele kleuren (43) gespoten, Robijnrood (46) met grijsbeige (65) rond de ramen.

De vreugde was van beperkte duur; kort na de restauratie werd Gé op de autoweg van Velp naar Doesburg, toen de A48, aangereden door een Duitser die blijkbaar vond dat hij kon tripleren... Niet dus. Een kleine foto-impressie...

In oktober 1976 ging Gé terug naar de oude eigenaar in Zweden, die er zo verrukt over was, dat hij hem een prachtige PV444H uit 1954 verkocht, omdat deze auto vast in goede handen terecht zou komen. (Dat dat zo was ziet u bij Collectie\PV444H 1954).

Leuk om even te zien is een indruk van overeenkomsten en verschillen tussen voor- en najaar in Zweden, kijk zelf maar.


De auto is tot in 1979 dagelijks gebruikt, totdat hij op straat door een dronken automobilist werd aangereden. Een nieuwe opknapbeurt was het gevolg. Sindsdien heeft ze rust, maar zal nog eenmaal flink onder handen genomen moeten worden, omdat er blistering in de lak zit, maar ook ligt een nieuwe reservewielbak klaar om eronder te worden gelast. (Dat is ~!@#$%^&* al 30 jaar...)


Dit moment is aangebroken in augustus 2012: de finale restauratie is begonnen. Deze bestaat uit het weghalen van de blistering, het verfraaien van eerder laswerk, vernieuwen van vloerplaten en vooral restauratie van alles wat de onderkant betreft: verenpakketten gereviseerd, nieuwe schommels en rubbers. De reservebandebak vervangen, evenals de balk daaronder.

Het chassis en de bodem zijn weer geschilderd in de originele kleuren.

Alles weer goed behandeld en nu maar weer wachten op spuiten en afbouwen.
Aanschaf
Restauratie 1
FOTO-ALBUMS
Restauratie 2
Restauratie 3