164 - 1970
145 - 1971
144 - 1972
142 - 1973
Startpagina
Terug
Feiten & Cijfers
Stichting
Yestercar
Toen de Volvo Amazon uitontwikkeld was en zijn concurrentiepositie begon te verliezen, bracht Volvo in 1966 de 140-serie op de markt.
Deze auto bezat onder meer overal schijfremmen, een inschuifbare stuurkolom en een verbeterde gesp aan de veiligheidsgordel.
De body van de Volvo 144 had vóór en achter energie-absorberende kreukelzones. De sedan werd al snel uitgeroepen tot Auto van het Jaar in Zweden.
De carrosserie was eenvoudiger, maar bood meer ruimte en er was een grotere kofferbak.

Ook in de exportmarkten was de 144 (èn zijn zusterauto, de stationwagon 145) een succes. De auto had mee dat hij voldeed aan een nieuwe set veiligheidsstandaarden in de Verenigde Staten, nog voordat deze was gepubliceerd.
In 1975 kende de Zweedse Automobiel Associatie Volvo een gouden medaille toe, voor veiligheidsvoorzieningen op het terrein van verlichting en remmen.

Zoals bij de vorige modellen mogelijk was geweest, had de klant nu ook weer de keuze uit twee varianten met een of twee carburateurs.
Later kwam een GL-uitvoering met een injectiemotor met 124 pk en een luxueuzer interieur.

Optisch veranderde het model in de loop der jaren maar weinig. De carrosserie, met een ander front, werd ook gebruikt voor de Volvo 164 (met 6-cilindermotor).

De 140-serie bestaat uit drie typen en drie uitvoeringen:
• 142 (2-deurs) Basis, DL en GL
• 144 (4-deurs) Basis, DL en GL
• 145 (5-deurs stationwagen) Basis, DL en GL De 145 werd ook geleverd als Express, een basisversie met verhoogd dak, bedoeld als bedrijfswagen voor (kleine)
ondernemers. Dit was de vervanger voor de Duett en de Amazon Kombi.
• 162 (2-deurs, hoofdzakelijk als Bertone-uitvoering geleverd)
• 164 (4-deurs)
• 165 (niet in Nederland geleverd)

De serie werd in 1974 opgevolgd door de Volvo 200-serie.